donderdag 12 mei 2016

Fundamentele krachten van het leven en Livia´s Baby

 Voorschets van Livia´s Baby, muurschildering bij Piet thuis. Kijk hier voor meer.

Seks is met geboorte en sterven een van de drie fundamentele krachten van het leven. Planten, dieren, dus ook de mens, worden er door gedreven. Alleen de mens krijgt het de laatste tijd voor elkaar vrijwillig af te zien van het krijgen van kinderen, het vernietigen van seksuele lust en sekseverschillen, en het verdoezelen van het sterfproces.
            In een waas van verbeelding, fantasie en andersoortige mentale afleiding zoals ideeën, idealen, religie, rationaliteit en wetenschap, worden de fundamentele krachten ondergedompeld en zo verhult en vergeten.
            Als schrijver bevind ik mij in die doezelregen van woorden en ideeën en voel ik mij steeds uitgedaagd om ermee te spelen, om het aan te kaarten of om erdoor te breken, in de hoop die fundamenten weer in zicht te brengen.


*


Er lijkt mij een groot verschil tussen fantasie en verbeelding. In de eerste geval wordt een soort ideaalbeeld tot werkelijkheid gemaakt. Bij de tweede gaat men uit van de werkelijkheid en wordt met behulp van kennis en deductie een fictief beeld geschetst dat heel wel werkelijk zou kunnen zijn.


*
 

In het begin heb je de witte muur, om die vervolgens te vullen met een fijn potlood en grof houtskool zo dik als een duim. Dat is de bovenstaande foto. Net als met alles wat je maakt is het begin uitermate belangrijk. Niet op de manier van de eerste zin in een boek. Veel schrijvers, critici en lezers lijken die als uithangbord te beschouwen van het excellente binnenin. Is de zin niet pakkend genoeg dan zal de rest ook wel niks zijn. Nee, een eerste zin legt vast wat de sfeer en het karakter gaat zijn van hoe de schrijver zich bij dat specifieke werk voelt. Je kan nog zoveel knutselen aan die eerste zin, het verandert weinig tot niks aan het boek zelf. Het is een afdruk die niet meer uit te wissen valt. Zo is het ook met de schets op het doek of, in dit geval, de muur. Voelt die goed, dan volgt de rest als vanzelf.
            Natuurlijk was het in de Romeinse tijd iets anders. Aangezien dit werk oorspronkelijk een fresco is werd er direct op nat gips gewerkt. Dat laat weinig tijd voor rustig schetsen. Er was de grootste snelheid nodig en zorgvuldigheid geboden om de verf foutloos aan te brengen. Zodra de gips droog is stopt bij een fresco het schilderen namelijk. Kunt u zich nou voorstellen hoe bijzonder de Sixtijnse Kapel is, waarvan het plafond door maar één man, Michelangelo, is geschilderd? Natuurlijk is het mogelijk eerst het ene stuk gips te doen en dan het volgende, maar dat vereist de grootste zorgvuldigheid. Je wilt geen onnatuurlijke breuken of overgangen hebben tussen de verschillende stukken. Bij een fresco is ‘de eerste zin’ het juist aangebrachte en gemengde gips.
            Piet was vanochtend in een opperbest humeur. Hij is druk met het organiseren van de brandveiligheid in het gebouw. Hij heeft contact gelegd met de brandweer, benadert de bewoners (zo’n 130 bejaarden van vijftig tot verval) en probeert te regelen dat iedereen door een brandweerman bezocht kan worden.
            De brandweer werkt zo goed mee en is zo zorgzaam dat er op zijn hoge leeftijd toch nog een stuk optimisme over de mensheid omhoog drijft. Volgens hem hebben hij en zijn collega’s van het CERN vroeger de mens misschien een beetje te zwart ingeschat. In tegenstelling tot zijn oude mantra over het gebrek aan erkenning over opwarming van de aarde zegt Piet zowaar dat de wetenschap misschien hier en daar een oplossing voor het stijgende water kan bedenken. Dat is een miraculeuze constatering van zijn zijde. Cynisme is een van de luiste vormen van denken. Daar is geen zon tegen bestand.
            Wat wij beide geen cynische gedachte vinden is dat als het water zo hoog wordt dat Nederland echt wordt bedreigd de rijke mensen de eerste zijn die het land verlaten.


*


Liedje van de dag is Golden Brown, van The Stranglers. Al twee dagen geen bruine verf in de muurschildering, maar het blijft toch vrolijk in mijn hoofd draaien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten